Sabtu, 12 November 2016

Guna psikologi dalam Customer Service.

Pusat rawatan ini hilangkan separuh rasa sakit, dengan sentuhan psikologi yang hebat!

Bisnes apa jua bidang kesihatan, telah wujud persaingan yang mencabar. Kadang-kadang kita tidak sedar, pesakit semakin kurang, hari demi hari. 

Tapi kan...

Ada juga yang pesakitnya semakin bertambah, tunggu lama pun tidak mengapa. Bayar lebih pun tidak apa. Sebab apa? 

Pasti kita tertanya-tanya kan?

Baru-baru ini saya alami kecederaan pada lutut kiri dan alami keadaan yang dinamakan Inflamasi.

(Sakit sehingga langsung tidak boleh memijak bumi.. Oh...)
 
Pergi ke sebuah klinik dekat dengan rumah, lihat lutut saya sambil masih memegang pen, dan bersuara,

"Bengkak ni. Saya bagi ubat bagi surut."

Bayarlah bil RM 45 ringgit, dengan resit berwarna pink.

(Saya namakan '5 minit dah settle!' 😅)

Rasa sakit berdenyut (sampai ayaq mata nak pederaih keluaq!) berlarutan beberapa hari lagi..

Oh lagi....
.
.
Lepas 3 hari keadaan semakin buruk. Cakap dekat isteri jam 3 pagi, 

"Esok kita terus pergi Hospital!!"

Nekad!

Sesekali terpaksa menggigit 'toto' menahan sakit setiap kali darah dipam mengalir ke kawasan lutut. 

Berdenyut!!
.

Pagi tu entah macam mana, saya buat keputusan lain, pergi ke klinik lain dahulu. Saya tahu beliau pakar sendi-sendi ligamen lutut ini.

Bila tiba masa tunjuk lutut saya yang bengkak, doktor yang merawat kata,

"Nampak sakit sangat ni.."

"Berapa lama dah ni..."

Ekspresi muka doktor ni, macam dia pula yang sakit. 😆

Saya tersenyum... Rasa sangat orang faham sungguh sakit kita.

Beliau terus turun dari kerusi, pegang lutut saya dengan kedua-dua tapak tangannya....

"Bengkak sangat ni..."

"Moi..!" Panggilnya pembantu klinik.

"Ambil patch dan bandage!"

Seolah keadaan 'emergency' yang kritikal. Beliau balut dahulu dengan patch yang rasa panas berangin tu.

Tiba-tiba rasa sakit lutut saya tadi dah hilang separuh. 😅

Sungguh hebat cara customer service-nya.

Ini jugalah yang dikatakan sebagai empati. Cuba berusaha 'memakai kasut yang sama saiz' dengan seseorang.

Kena 'se-das' cucukan tahan sakit, dan bayar RM 120. Dalam hati, ia tetap berbaloi.

Kalau sakit apa-apa lagi, saya pasti akan terus ke klinik ini sahaja. 

Saya cop sebagai 'Klinik Keluarga Saya!" 😊
.
.
Pelanggan amat memerhati budaya yang dibawa oleh sesebuah pusat kesihatan. 

Tidak kisahlah sama ada klinik perubatan, pusat dialisis atau kedai Optometri.

Customer service perlu kita jadikan keutamaan. Wajib!

Ia alat penting dalam mengekalkan individu yang hadir 'membeli' berkali-kali, dan 'setia' adalah hakmilik yang diberikan kepada kita secara terhormat.

Saya akan kongsikan tip untuk customer servis yang baik, sepanjang saya mendapatkan servis kesihatan di beberapa tempat.

Paling penting...

Ia tip yang telah bertahun-tahun saya aplikasikan pada bisnes Optometri saya.. dan ia amat berkesan menjana pendapatan yang lebih baik dan untung.

Stay tuned..!

*Gambar : Bersama presiden pelajar Optometry UiTm semasa program 'World Sight Day' baru-baru ini. Kalau tiada sentuhan psikologi Doktor tersebut, mungkin terpaksa batal untuk bagi 'talk'.. Thanks Doc!!

Shahrizal Redwan
ABS Medik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...