Rabu, 24 Februari 2016

Kalau tak nak menyesal, jangan beli Kanta BLUE COAT.





Dah lama saya nak review pasal cermin yang agak TOP sekarang ni. 

Kanta Blue Coat Protection..
Kanta UV Blue protection..
Blue Lens....

Semuanya merujuk kepada kanta blue.. Ia boleh protect dari gelombang cahaya biru (UV Blue) yang banyak terpancar dari paparan digital berskrin.

Memang bagus teknologinya, banyak juga poin-poin yang boleh yakinkan pelanggan untuk beli kanta jenis ini.

Saya mencubanya dan dapatkan review dari pelanggan-pelanggan saya sendiri. 

Kena dedahkan juga.. Saya nak semua orang yang pakai cermin mata tahu tentang kekurangan pakai kanta biru ini.

Kalau kita pergi ke kedai cermin mata untuk menempah, kemungkinan besar mereka akan 'suggest' cermin ini dekat kita.

Ya lah! Nampak canggih!

Jom kita tengok 7 kekurangan pada kanta blue coat yang saya dapat simpulkan :

+ Pandangan nampak sedikit 'brown'  atau keperangan sedikit. Bagi yang ingin menghayati warna asli sesuatu imej, kanta biru ini akan mencacatkan sedikit kemahuan anda.

+ Penggunaannya semasa memandu malam agak sedikit silau terutamanya ketika memandu di atas highway pada waktu malam. Saya dapati kanta EyeZen yang digabungkan dengan lapisan Crizal Prevencia (dari Essilor) kurang mempunyai isu ini. Mungkin kerana teknologi 'WAVE' yang disertakan sekali membantu mengatasi pandangan rasa silau. 

+ Kalau selfie, gambar kita nampak macam tak natural sangat sebab permukaan kanta spek kita nampak biru sangat. Mata pun macam terlindung sikit dengan warna biru tu. Bagi saya,  agak kecewa sikit tengok gambar tu nanti.

+ Kanta spek kita cepat kotor. Terpegang sikit dah bercap jari kat permukaan kanta biru ni. Kadar 'Hidrofobik' kanta jauh lebih rendah.

+ Orang yang tidak tahu menahu kewujudan kanta ini, akan membuat andaian, anda seorang pelik kerana pakai kanta yang diwarnakan kebiruan. ("Hek ele.... Tak ada warna lain dah ke?" kata-kata orang yang memandang anda).

+ Kalau anda bekerja dalam bidang profesional, atau pekerjaan yang  banyak berjumpa orang, jangan beli kanta ini. Warna birunya seakan mengganggu tumpuan orang yang sedang berurusan dengan kita.

+ Kalau tangkap gambar IC, photographer banyak kali suruh kita adjustkan kepala. Photographer nak kurangkan nampak biru pada permukaan kanta spek kita. 
.
.
Bagi saya, ia bukan isu yang sangat besar. Tetapi menjadi isu besar pada sesetengah orang yang amat mementingkan penampilan dan keselesaan.

Ada juga pelanggan saya menempah kanta UV blue untuk kerja-kerja menghadap paparan skrin sahaja.

Di waktu lain, beliau memakai cermin mata yang lebih jernih untuk nampak lebih berpenampilan menarik dan konfiden. Contohnya siri kanta Crizal Airwear.


Shahrizal Redwan
Rizal Optometris Kuala Kangsar

1 ulasan:

  1. Salam Tuan, saya baru beberapa bulan sahaja bertukar kepada lens jenis hoya blue control tetapi saya dapati perlindungan silau semakin berkurang dan seolah2 tidak ada lagi fungsi memakai lens jenis ini. Boleh terang kan dengan lebih lanjut?

    TQ

    BalasPadam

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...