Khamis, 29 Oktober 2015

10 tip MUDAH untuk memilih cermin mata yang SESUAI dengan anda.

Jika dah tiba masanya anda nak tukar cermin mata baru, ada beberapa perkara yang perlu anda tahu. Ini bagi seimbangkan antara 'style' dan selesa ketika memakai cermin mata anda.

Banyak pelanggan bertanya mengenai perkara ini. Sebenarnya ia cukup mudah untuk dilakukan :

+ Pilih saiz yang sesuai dahulu, baru pilih 'STYLE'. Ramai daripada kita selalunya memilih style dahulu daripada saiz cermin mata. Cara ini bukan sahaja salah, ia boleh menyebabkan style tu tak menonjol. Tidak terlalu besar, tidak terlalu kecil.

+ Boleh liputi ruang medan penglihatan dengan baik. Apabila kita mencubanya, pastikan tiada 'ruang kosong' terlalu banyak bila kita memandang ke sisi, atas dan bawah.

+ Bila 'try' cermin mata masa nak tempah, pastikan bulu mata tak kena cermin. Mudah, saja untuk tahu, kelipkan mata berkali-kali. Kena berhati-hati ya, jika bingkai anda plastik, dah tak boleh buat 'adjustment' untuk baiki keadaan ini.

+ Kaki cermin mata tidak terlalu menekan sisi wajah dan belakang telinga tidak terlalu 'menekan'. Kalau dah suka bingkai dipilih, cuba try pakai dalam 5 minit. Kalau dia ketat, kita mula rasa tak selesa. Minta optometris buat adjustment atau tukar frame yang lain.

+ Nose pad boleh laras (ada kaki) wajib dipilih bagi yang memiliki hidung yang tak berapa 'tinggi'. Kalau tak, selalulah bingkai bahagian atas tu melurut ke bawah dan pandangan jauh anda menjadi tidak puas.

+ Pastikan cerminnya mempunyai 'antireflection coatings'. Kalau ada ni boleh bagi cermin nampak lebih jernih dan pandangan kurang berbayang bila terdedah pada sumber cahaya yang banyak. Tahan dari calar, tak mudah berhabuk, tak mudah 'basah' dan permukaan yang sangat licin ada disertakan sekali bagi cermin yang berkualiti tinggi.

+ Indek atau kepadatan cermin yang sesuai dengan power anda. Maksudnya, cermin perlu dinipiskan mengikut tinggi power rabun anda.

+ 'Material' cermin haruslah sesuai dengan aktiviti harian dan jenis bingkai. Paling popular adalah plastik. Ia ringan dan lebih tahan pecah 3 kali ganda berbanding kaca. 
+ Gunakan cermin 'polikarbonat' jika anda jenis yang lasak. Salah satu sifat cermin ini, ia boleh bertahan dari impak dan regangan sehingga 12 kali dari cermin mata plastik yang biasa. Banyak tu! Jenis tak ada frame dekat keliling cermin sangat sesuai untuk cermin jenis ini.
+ Warna frame sesuai dengan kerja dan perwatakan anda. Ini kena jaga betul-betul ya. Terutama yang banyak jumpa klien. Kita nak nampak serius dengan kerja kita, kalau dah cermin mata pun dah macam 'enjoy' sangat, susah nanti nak 'deal' sesuatu projek. 

Semoga tip mudah ini dapat membantu sahabat mencari cermin mata yang 'match' dengan anda. Boleh kata 'pasangan hidup' lah. Hahaha.. Insha Allah, kalau pandai pilih, jodoh anda akan berkekalan bertahun lamanya.

Gambar : ADIDAS Eyewear.

Shahrizal Redwan.
Optometris di Rizal Optometris.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...