Selasa, 15 September 2015

Sunglasses untuk orang rabun

Tengok orang pakai Ray Ban, kita pun teringin juga nak pakai. 
Ada yang dah macam Shah Rukh Khan, Faizal Tahir, Neelofa, Nora Danish, dan berbagai artis lagi. 
Apakan daya, rabun ini menghalang cita-cita untuk kelihatan SEPERTI ARTIS.

Takpa, jangan sedih-sedih. Kan orang yang pakai cermin mata ni bijak? Tak bijak dekat sekolah, bijak dalam bisnes, memasak, mahupun dalam urus rumahtangga. Sebab itu saya sentiasa berpendapat setiap orang itu dilahirkan istimewa untuk hidup saling melengkapi antara satu sama lain. 

Berbalik kepada yang mempunyai rabun, terdapat beberapa cara untuk kita memakai kaca mata Hitam supaya boleh la bergaya dengan jenama seperti Ray Ban, Bonia, Alfio Raldo mahupun Adidas sunglasses. 

Jom kita jadi BIJAK dengan tahu apa cara yang ada dan tips-tipsnya :

+ Tukar kanta asal dengan kanta 'tinted' berpower - Kanta ini diwarnakan mengikut kadar gelap yang kita mahukan. Ia paling popular dan 'budget' lah sikit. Harga dalam RM 100 keatas (ikut power juga). Lebih baik jika yang ada versi 'antiglare'.

+ Guna 'contact lens' (CL) - Ini antara alasan kuat kenapa seseorang itu nak pakai CL. Masa drive, keluar makan tengah hari, atau main Golf, tak jadi masalah lagi nak pakai sunglass.

+ Guna kanta Crizal Transitions : Versi kanta boleh bertukar gelap mengikut teriknya matahari. Boleh dipakai setiap masa kerana ia menjadi kanta biasa (jernih) di tempat redup. Cuma ia dalam 60% gelapnya berbanding sunglass 85%. (Dalam kereta tak gelap ya.)

+ Guna aksesori 'Clip On' atau sunglass 'Flip Over' - Alat ini dipasang pada cermin mata sedia ada. Clip On dipasang dihadapan cermin manakala Flip Over adalah sunglass yang disarungkan sekali.

Tahu tak kalau buat cermin mata sunglass bertinted, boleh sakit kepala, pening dan rasa macam 'khayal' bila dipakai? Nanti saya kongsikan tips pilih sunglass untuk letak kanta berpower. Like page Rizal Optometris ya. 

Shahrizal Redwan
smile emoticoShahrizal Redwan. Rizal Optometris.

(Gambar : Shah Rukh Khan dalam cerita apa ni?)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...