Rabu, 9 September 2015

Rabun Jauh di kalangan pelajar

Saya lihat apabila seseorang memegang gadjet, jaraknya agak dekat. Kalau dulu 40cm menjadi jarak normal untuk baca buku, sekarang 20 - 30 cm ‘jarak normal’ untuk menggunakan smartphone. Ini BAHAYA !

Teknologi semakin MAJU, tetapi mata semakin 'STRESS'.

Saya tertarik dengan satu kajian yang dibuat terhadap pelajar di negara Taiwan. Sekumpulan pelajar ini dibahagikan kepada dua. 

Kumpulan A diwaktu rehat, hanya duduk di dalam kelas.
Kumpulan B menghabiskan masa dengan aktiviti luar.
Hasil kajian adalah sama untuk 1 tahun pertama.

Tetapi, hasil MENAKJUBKAN selepas 1 tahun. 

Kumpulan B lebih terkawal power rabunnya!

"Banyak kajian telah dilakukan kaitan antara aktiviti luar dengan rabun jauh. Semua kajian memberikan hasil yang positif. Idea yang sangat bagus apabila kita mendorong anak-anak melakukan aktiviti luar ini. Tinggalkan semua gadjet dan berseronoklah dengan mereka. Ia boleh mengelak mendapat rabun atau memperlahankan kenaikan rabun.”

-Dr Gary Heiting OD, pengalaman 25 tahun pakar dalam kesihatan mata.

Apa perlu buat selain buat aktiviti luar? Apa tipsnya?

+ Cek mata lebih kerap. 3 bulan sekali pun boleh. Baru boleh tahu rabun yang ada cepat naik atau tidak. Dengan teknologi sedia ada, boleh susun strategi terbaik untuk mengawalnya.

+ Gadjet oh gadjet - kurangkan masa menggunakannya. Nanti dalam artikel lain saya akan kongsikan untuk anak kecil yang ketagih dengan teknologi ni.

+ Power dah kurang jangan tunggu bertahun baru nak tukar. Bila power dah naik, mata tidak bekerja seperti sepatutnya. Jangan SEKSA ia bertahun-tahun, akhirnya mata menjadi tidak lagi sensitif. Ramai yang buat cermin mata baru tetapi ‘performance’ penglihatan tidak seperti dulu lagi.


Kalau terer, siapa dalam gambar tu? ðŸ˜†



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...