Rabu, 9 September 2015

Kemahiran Melihat Mempengaruhi Prestasi Akademik Pelajar


Sangat menakutkan musuh jika melihat ada apache berada di atas langit. Pasti bertempiaran lari mencari perlindungan. Pemandu mampu melihat di waktu malam sehinggakan jenis senjata dapat dikenalpasti dengan 'mata ketiga'.

Tidak perlu guna orang kedua untuk kawal senjata bagi membidik musuh. Mesingan M230 30mm yang berada di bahagian perut Apache, akan bergerak mengikut pandangan mata Pilot Apache. Tembakan dibuat menjadi lebih tepat dan cepat.

Kawalan pemanduan dan bidikan senjata menjadi KEKUATAN helikopter Apache.

Kawalan teknologi ini menggunakan asas 'Eye Tracking'.

'Eye Tracking' adalah kemahiran yang perlu ada pada setiap orang. Skill ini sangat penting pada atlit sukan seperti Dato Lee Chong Wei kerana ia perlu bagi melihat bulu tangkis yang bergerak laju.

Anak-anak juga perlu ada skill ini. Mereka akan menjadi pembaca yang lambat dan lemah jika tidak diasah skill ini. Inilah antara masalah yang biasa dihadapi individu yang mempunyai Dyslexia.

Kalau dah BACA pun LAMBAT, boleh ke cemerlang dalam akademik? 



Kalau nak asah balik skill ini, ada beberapa cara boleh dilakukan :

+ Baca buku dengan kuat - ini akan melatih otak supaya 'alert' dengan setiap huruf dan perkataan.

+ Gunakan pensel untuk tunjuk perkataan semasa baca. Otak akan mula memahami untuk hasilkan skill eye tracking yang baik.

+ Banyakkan aktiviti melihat imej yang bergerak laju - mulakan dengan bola yang mudah disambut. Badminton juga sukan yang sesuai.

Cara seseorang memproses imej atau MELIHAT, bergantung kepada skill komponen penglihatan yang telah wujud sejak dari lahir lagi.

Tidak semua orang dapat MENGUASAI semua komponen penglihatan ini.

Bila saya berjumpa dengan sahabat lama baru-baru ini, saya jalankan 'simple test' hanya dengan menggunakan tapak tangan. Beliau bekerja sebagai PEMANDU LORI.

Saya teruja lakukan test ini kerana beliau antara pelajar PANDAI dalam kelas, tetapi mengapa hanya setakat Pemandu Lori?

Result : Kemahiran 'Eye Tracking'nya sangat lemah.

Beliau tidak tahu. Hanya mampu terdiam.

Periksa Tahap Kualiti Penglihatan ANAK-ANAK kita.

Masa depan mereka bermula dari SEKARANG.



Shahrizal Redwan.
Rizal Optometris.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...