Makna 'mahal' berbeza-beza untuk setiap orang. Sebab itu jika dipertemukan dengan orang
yang berbeza 'fahaman' mahal ini, ia umpama AIR dan MINYAK yang tidak boleh
bercampur!
Kita lihat di bawah kenapa kadang-kadang kita rasa sangat mahal, tetapi tidak pada orang
itu.
+ Nak yang cermin tak cepat kotor sangat, lebih tahan calar dan penapis silau cahaya
diwaktu malam yang lebih baik. Boleh mencecah atas dari RM 200. Contohnya Crizal Forte
dari Essilor.
+ Tak nak nampak tebal. Nipis adalah KING! Bila disurvey, mereka tak kisah sedikit mahal,
asalkan cermin mata mereka tidak menjadi tumpuan orang lain kerana TEBAL.
+ Power terlalu istimewa. Istimewa ini bermaksud jarang-jarang ada pada orang lain.
Contohnya power astigmatisma seseorang jarang yang melebihi -200. Kalau melebihi
power ni, ia perlu ditampah khas dan boleh mencecah sehingga RM 400 bagi yang
berkualiti sedikit contohnya brand dari France, iaitu BBGR.
+ Ada tambahan ciri lain pada satu cermin. Ia boleh dianggap aksesori pada kanta.
Contohnya cermin itu bila terkena panas matahari, ia akan automatik menjadi gelap.
'Transitions' menjadi pilihan utama kerana teknologinya telah di 'upgrade' dari masa ke
semasa. Lebih cepat gelap dan lebih cepat menjadi cerah semula.
+ Design cermin untuk orang yang ada rabun jauh dan rabun dekat sekali. Design ini
dinamakan MULTIFOKAL. Boleh mencecah sehingga RM 5,000 untuk cerminnya sahaja!
+ Cermin rawatan bagi meningkatkan kecekapan cara mata melihat. Terutamanya pada
pelajar yang banyak melakukan aktiviti dekat.
+ Design atau teknologi kanta yang jauh kehadapan melebihi brand yang lain. Contohnya
cermin yang ada potection dari UV BLUE. Hanya jenama KODAK tidak memberi
pandangan yang silau berlebihan berbanding jenama yang lain. 'Filter'nya diletakkan di
dalam cermin. Bukan di lapisan luarnya.
+ Frame yang sangat MAHAL kerana status jenamanya yang tersangat lah 'KELAS'.
Biasanya kedai-kedai shopping Mall yang besar-besar ada jual. Boleh mencapai ribuan
ringgit.
+ Antik. Jenama Ray Ban yang dikeluarkan sebelum tahun 1999, mempunyai nilai pasaran
5 kali ganda dari harga sebenarnya. Jika lengkap dengan 'case' asal, boleh mencecah atas
dari RM 2,000. Case dia saja pun orang sanggup beli RM 200-300.
.
.
.
.
Kita mempunyai hak untuk membeli apa-apa produk yang kena dengan budget kita sendiri.
Paling penting ia nampak BERNILAI di mata kita walau apa jua yang kita pilih.
Kerana fungsinya tetap sama, memberikan hasil pandangan yang JELAS, SELESA dan masih ada STYLE yang kita suka!
Gambar : Model Ray Ban Outdoorsman yang berkaki 'cable temples' adalah antara yang agak susah diperoleh dipasaran MALAYSIA.
.
.
.
.
.
.
"Kejayaan dengan Penglihatan"
Shahrizal Bin Redwan.
Optometris.
Rizal Optometris Kuala Kangsar & Klebang Ipoh.
Optometris.
Rizal Optometris Kuala Kangsar & Klebang Ipoh.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Jom Kongsi Pendapat Anda: