Kita selalu tertanya apa kedai sebelah tu buat? Ramai sangat pelanggan dia. Padahal sama je barang dia dengan kita. Dah rasa macam kita ni ARANG yang dah lama TERBAKAR!
Tak kira lah apa bisnes kita, situasi ni seakan tidak boleh di terima oleh akal. Bila 'owner' kedai suruh dia pindah, pelanggan tetap pergi cari dia. Duduk ceruk mana pun SALE dia tetap HEBAT!
Ada kajian dibuat mengenai situasi ini pada sebuah kedai makan.
Hasil kajian berdasarkan kesan memberi percuma gula-gula berangin kepada pelanggan.
Bila diberi sebiji gula-gula, 3% akan beri tip pada pelayan.
Bila diberi 2 biji gula-gula, tip meningkat kepada 14%.
Tapi bila kita beri SEBIJI sahaja dan berkata "Sebab Tuan pelanggan istimewa kami, saya nak berikan gula-gula ini, khas buat Tuan."
Tip meningkat 23% !
(Tip adalah hadiah dari pelanggan kepada pelayan dalam bentuk wang ringgit).
.
.
.
.
.
.
Inilah yang dilakukan oleh kedai yang ramai pelanggan yang tak putus-putus tu.
Apa mereka buat?
BERI LEBIH! Walaupun hanya dengan kata-kata pujian.
Pelanggan akan lebih memberi perhatian dan mendengar khidmat nasihat kita.
Situasi menguntungkan untuk bisnes kita ini dinamakan,
"RECIPROCITY"
Tanggungjawab seseorang itu untuk MEMBERI semula setelah MENERIMA.
Shahrizal Redwan
Rizal Optometris
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Jom Kongsi Pendapat Anda: