Rabu, 9 September 2015

Tahap Kualiti Penglihatan Pelajar mempengaruhi Proses Pembelajaran


Saya percaya tiada siapa yang mahukan anak di kategorikan sebagai LEMBAB, BODOH, TAK PANDAI, atau BENGAP !!

Maaf, sedikit kasar bunyinya.

Siapa tak sedih dan kecewa anak telah masuk ke kategori ini. Psikologi anak jauh lebih besar kesannya dari yang kita sedari.

Apa tindakan kita hari ini?

“Takpa lah sok lusa dia ok la tu.”

“Cikgu boleh ajaq dia bagi pandai skit.” 

“Setiap malam adik kena belajar dengan Papa! Setiap hari !!”

Ada yang mengambil langkah proaktif, ada juga sekadar berharap agar semuanya akan kembali ok.

Apa kata CEK MATA dahulu! Lebih tepat lagi “TAHAP KUALITI PENGLIHATAN”.

Ada beza BESAR keduanya.

Saya cerita sikit pasal LAMPU PICIT. Alat ni tak nampak penting pun kalau ada. Tapi time tiada letrik kat rumah, 

Mana lampu picit nya YANG Oiiiiiiii ! Abang letak kat laci dapur ni dulu !”

KEDEBABOM ! Pinggang mangkuk jatuh bersepah!

Kelam kabut sebab anak umur 2 tahun menjerit macam ada RAKSASA dalam gelap gelita tu. Bila dah jumpa, bateri tak berapa nak power ! Malap je. Mentol pula kejap ada, kejap takda. Cermin depan pun dah pecah.

Bahasa mudah saya untuk terangkan apa TAHAP KUALITI PENGLIHATAN.

Cahaya lampu picit = PENGLIHATAN
Bateri = SISTEM FOKUS
Mentol = KECEKAPAN SARAF MATA

Ibubapa dan guru boleh memainkan peranan yang sangat penting. 
Team saya sentiasa berusaha sedaya upaya mencari pelajar istimewa ini di sekolah.
PERJUANGAN INI BELUM BERAKHIR !

Shahrizal Redwan.
Optometris.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...