Jumaat, 23 Oktober 2015

Sebab Pelanggan Membeli

Bila saya jalan-jalan pergi makan, perkara yang paling best jadi ialah bila orang paling besar (manager) dekat tempat tu sapa saya,
"Macam mana makanan Tuan, semuanya ok tak?"

Bila bertanya, dia tundukkan sikit badannya seolah-olah memberi memberi penghormatan kepada Maharaja Empayar sebuah Dinasti. Hehehehe..
"Enjoy your food ya."

Mudahnya dia ambil perhatian saya.
Mudahnya dia tanamkan imej yang buat saya teringat-ingat akan layanannya.
Mudahnya dia buat 'free marketing' supaya saya rasa ingin nak datang lagi.
Bayar makan untuk famili kecil saya tak sampai RM 50. Tapi layanan macam makan besar dekat hotel.

Kadang-kadang saya asyik nak buat marketing yang mahal-mahal. Iklan dekat suratkhabar, tv, sponsor, dan iklan cetak beribu-ribu siap dengan edaran sekali.
Kalau buat tu, mesti rasa sale akan 'gegar bumbung'. Mungkin akan menjadi tapi ia sebenarnya tak 'kekal'. Betul-betul jadi dekat saya.

Customer sekarang lebih suka membeli kerana 'experiance' yang dia takkan lupa. Bukan harga semata-mata.

Survival bisnes juga bergantung kepada berapa banyak 'regular customer'. Dia beli berulang-ulang.
"Suka beli dekat sini. Rasa dah macam banyak tahu pula pasal spek. Hahahaha.."

Saya perhati pelanggan ni ada beberapa jenis :
+ Segala-galanya tentang HARGA. 
+ Suka membeli kerana 'interpersonal' penjual tu.
+ Suka datang sebab kita boleh jawab soalan dia dengan cara lebih baik seperti soalan 'Apa beza cermin mata MAHAL dengan yang MURAH?' Jawapan kita kena ikut psikologi orang tu ya..
+ Jenis yang suka bila 'kita tak terlalu nak MENJUAL'. Kalau kita sebut sekali produk tu, macam tak nak jual je, lagi dia berminat nak beli. Tapi ada la teknik betulnya. smile emoticon
+ Suka 'freegift'.
+ Anak-anak dia SERASI dengan penjual. Tunggang langgang kedai anak dia buat pun dia tak kesah sebab tau 'owner kedai' ni COOL je... 

Saya hanya berkongsi dari pengalaman saya yang tak sehebat mana. Dengan ekonomi yang sangat mencabar sekarang ni kita kadang-kadang TERDESAK nak 'survive'. 

Tak perlu buat macam syarikat korporat yang besar-besar. Marketing yang hebat tak semestinya kena buat yang MAHAL-MAHAL. 

"BERUNDUR untuk susun semula STRATEGI, jauh lebih baik dari berperang dengan STRATEGI YANG SALAH."

Semoga bisnes sahabat sentiasa berdaya MAJU.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...