Pintar dalam pelajaran adalah satu anugerah yang sangat kita banggakan sebagai ibubapa. Bila ibubapa mendapat tahu ‘result’ peperiksaan anaknya semakin merosot, adakah dengan memarahinya dapat selesaikan masalah?
Hantar tuisyen waktu malam, beli buku latihan banyak-banyak.
Pernah tak terfikir sebenarnya mata anak-anak ini telah terbeban hari demi hari?
Baru-baru ini saya ada jemputan daripada pihak sekolah sebagai tetamu jemputan Hari Anugerah Kecermerlangan Akademik.
Sekolah ini bukanlah dari sekolah ‘elit’ yang mendapat layanan istimewa dari pelbagai pihak. Biasa-biasa sahaja.
Paling kagum pada saya adalah bagaimana guru-guru disini menunjukkan semangat juang yang sangat tinggi untuk melihat anak-anak muridnya berjaya.
.
.
.
.
Apabila diberi peluang berucap, saya menggunakan masa yang berharga ini untuk menerangkan 5 isu yang patut dijadikan panduan. Jika isu ini dapat diatasi, pelajar akan dapat melakukan peperiksaan dengan lebih cemerlang.
Isu yang pertama.
Pelajar yang dahulunya pintar kini tersisih dari menjadi pelajar harapan. Guru dan ibubapa rasa pasti ada 'sesuatu' penyebab atau puncanya. Tetapi tiada jawapan.
Pelajar yang dahulunya pintar kini tersisih dari menjadi pelajar harapan. Guru dan ibubapa rasa pasti ada 'sesuatu' penyebab atau puncanya. Tetapi tiada jawapan.
Isu yang kedua.
Gaya tulisan pelajar seperti ‘cakar ayam’ yang PELIK.
Gaya tulisan pelajar seperti ‘cakar ayam’ yang PELIK.
Isu yang ketiga.
Pelajar yang mempunyai aduan SAKIT KEPALA yang agak kerap. Terutama jika aduannya pada waktu tengah hari dan selepas pulang dari sekolah.
Pelajar yang mempunyai aduan SAKIT KEPALA yang agak kerap. Terutama jika aduannya pada waktu tengah hari dan selepas pulang dari sekolah.
Isu yang keempat.
Bila membaca kena banyak kali pejam mata untuk bagi nampak terang pada jarak dekat terutamanya.
Bila membaca kena banyak kali pejam mata untuk bagi nampak terang pada jarak dekat terutamanya.
Isu yang kelima.
Kemahiran sukan yang terlalu lemah. Bila melakukan aktiviti menangkap bola pun pelajar ini tidak dapat buat dengan baik. Walau telah di ajar berkali-kali.
Kemahiran sukan yang terlalu lemah. Bila melakukan aktiviti menangkap bola pun pelajar ini tidak dapat buat dengan baik. Walau telah di ajar berkali-kali.
Semua isu di atas mempunyai satu persamaan yang sangat ketara.
Pelajar ini mempunyai MASALAH PENGLIHATAN yang serius.
Masalah penglihatan bukan sahaja tertumpu kepada RABUN sahaja. Penglihatan yang sihat dan cekap ketika belajar dipengaruhi oleh
+ struktur bola mata,
+ otot yang mengawal kejelasan tulisan,
+ ketahanan melakukan aktiviti menyalin nota
+ kemahiran-kemahiran lain yang perlu dinilaikan oleh Optometris yang berpengalaman.
Kajian yang di lakukan oleh sebuah universiti tempatan, ibubapa hanya membawa anak untuk pemeriksaan mata selepas mereka membuat aduan.
Ada pelajar yang saya nilaikan kemahiran belajarnya baru-baru ini, beliau langsung tidak mempunyai sebarang RABUN.
Jika tiada pengalaman, ‘tukang cek mata’ akan cakap,
“Mata ok lagi. Tak perlu pakai cermin mata.”
Sebenarnya pelajar ini mempunyai kemahiran melihat di dalam kelas pada tahap yang membimbangkan jika tidak dirawat.
Shahrizal Redwan.
Rizal Optometris
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Jom Kongsi Pendapat Anda: