Saya tak nafikan bahawa kerjaya sebagai guru adalah sangat mulia dalam mendidik anak bangsa. Guru adalah orang yang paling dekat dengan anak-anak kita. Mengajar tanpa lelah dan tidak putus asa. Tapi, bolehkah guru mengesan jika anak muridnya ada masalah dengan CARA MELIHAT?
Saya pasti jika saya katakan 'cara melihat' nya ada masalah, anda mesti terbayang kena pakai cermin mata yang tebal. Tak kan lah anak murid tak boleh bagi tahu kalau tak nampak tulisan di papan hitam? Mustahil pula. Tapi itulah yang berlaku. Kebanyakan murid terutama di sekolah rendah memang tak tahu macam mana nak bagitahu cikgu bahawa penglihatannya kurang jelas.
Jim saya ceritakan apa yang akan berlaku pada pelajar jika kualiti cara melihatnya terjejas:
Saya pasti jika saya katakan 'cara melihat' nya ada masalah, anda mesti terbayang kena pakai cermin mata yang tebal. Tak kan lah anak murid tak boleh bagi tahu kalau tak nampak tulisan di papan hitam? Mustahil pula. Tapi itulah yang berlaku. Kebanyakan murid terutama di sekolah rendah memang tak tahu macam mana nak bagitahu cikgu bahawa penglihatannya kurang jelas.
Jim saya ceritakan apa yang akan berlaku pada pelajar jika kualiti cara melihatnya terjejas:
+ Kemahiran menyalin nota-nota cikgu di white board - boleh tak mereka salin sepantas anak murid yang lain. Atau tiru saja kawan di sebelah.
+ Saiz tulisan yang tidak sama dari mula hingga ke akhir - permulaan saiz tulisannya besar, pada ayat-ayat terakhir, saiznya semakin kecil. Ini banyak diberitahu oleh ibubapa ketika anak-anak melakukan kerja sekolah di rumah.
+ Tulisan tidak selari atau 'straight' - Walaupun ada garisan untuk menulis berpandukannya, mereka tetap tulis ayat dihujungnya naik ke atas atau semakin mengarah ke bawah.
+ Perkataan menjadi pelik daripada yang asal. Contohnya cikgu tulis 'Kambing itu berBULU'. Pelajar pula menyalinnya 'Kambing itu berBOLO'.
+ Bersukan dengan cara yang 'pelik'. Ada satu stori dari seorang cikgu lelaki yang mengajar Pendidikan Jasmani, "Ada seorang murid ni, dia tak boleh tendang bola masuk ke celah kangkang kawan dia dalam jarak 5 meter. Peliknya semua orang boleh buat." Bila cek mata, memang sah murid ini ada masalah dengan "cara melihat".
+ Cikgu tahu dia pandai (bertahun-tahun cemerlang dalam kelas), tapi sekarang dia antara yang tercorot. Pelik tiba-tiba tahun ni dia seperti 'orang lain'. Ini yang paling banyak saya jumpa dari kalangan pelajar sekolah.
Teringat saya kata-kata seorang Ayah pada anaknya : "Adik baca buku? Hahaha... Dia ni malas sikit nak baca lepas balik sekolah." Anaknya dah tunduk malu dan tidak memandang wajah saya.
Bila dilakukan penilaian kualiti cara melihat, adik ini hanya gunakan sebelah mata untuk buat aktiviti belajar di sekolah dan di rumah.
Ada beza tak orang yang buat sesuatu kerja guna mata sebelah sahaja dengan yang gunakan kedua-dua matanya. Saya berikan perumpamaan :
Bayangkan kita angkat barang yang berat (contohnya ayam 5 kilo dalam plastik, nak buat rendang katanya..hehehe..). Kita pegang sebelah tangan sahaja. Rasa-rasa boleh bertahan tak pegang untuk tempoh 2 jam? Mungkin boleh kalau tangannya memang besar, kuat dan sasa. Abang sado mungkin. smile emoticon
Kita tukar situasi, kita angkat ayam tu guna dua-dua tangan. Mesti lagi lama kita boleh pegang dan tak ada lah lenguh sangat kan?
Begitu juga dengan mata! Ada anak-anak yang hanya mempunyai rabun pada sebelah matanya. Tetapi lambat untuk dikenal pasti. Mereka ingat ia adalah cara normal - lihat dua-dua mata terang - tapi sebenarnya ada satu mata yang kabur. Jika power sebelah matanya sangat tinggi, mata TIDAK TAHU cara melihat dengan terang dan sarafnya tidak dapat berhubung dengan otak untuk 'memberitahu' apa imej yang terang. Keadaan ini disebut MATA MALAS atau LAZY EYE.
Jika ciri-ciri di atas ada pada anak murid cikgu, terus bawa mereka cek mata untuk di nilaikan KUALITI MELIHATNYA. Kita usahakan yang terbaik!
Rizal Optometris.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Jom Kongsi Pendapat Anda: