Sabtu, 2 Julai 2016

Kategori 'bukan target pembeli', lubuk bisnes yang belum kita terokai.

Tak kira kita berada dalam industri apa, akan tetap ada 3 jenis bukan pembeli. Maknanya mereka ini tiada kaitan dengan bisnes kita (dalam sesuatu industri).
 Berkali dulu saya cakap, "Ah! Mustahil!!", tapi kini ada benarnya juga.

"Contohnya, orang yang tidak mempunyai rabun, juga boleh dijual kepadanya cermin mata seperti orang yang rabun."

Jom kita lihat 3 jenis bukan sebagai target pembeli itu :

++++ Paling hampir.
Ini jenis yang intai-intai bisnes kita. Bila ada yang 'kena' dengan nilai yang mereka cari, terus melompat membeli. Mereka mencari sesuatu yang boleh menyelesaikan masalah yang spesifik atau lebih besar.
Tambah lagi bila kita ada bagi offer.

++++ Sederhana jauh.
Jenis ini pula tak peduli pun apa offer kita. Contohnya peminat sukan tenis, yang akan bermain golf.

++++ Jauh.

Orang dari bukan pelanggan yang 'jauh' ini' tidak tahu pun wujudnya bisnes kita ini di dunia.
.
.
Jadi bagaimana nak jadikan bukan pembeli, kepada pembeli tegar dalam bisnes kita? 

Lihat pada 'pattern' pelanggan sedia ada. Perlu di analisis secara bersistematik.

Setelah dapat resultnya, brainstorminglah kita untuk mencipta 'pattern' yang baru dalam bisnes kita.


Shahrizal Redwan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...