Jumaat, 1 Julai 2016

Comfort Zone : 'Pembunuh' kemajuan bisnes.


Saya gelarkan keadaan ini sebagai Virus Comfort Zone (VCZ). Boleh kata apabila telah mencapai satu pencapaian yang selesa, jarang kita nak buat lebih baik seperti dulu-dulu!

'Comfort Zone' ini adalah satu ruang sikap kita terhadap aktiviti yang sama berulang kali, bertujuan mengurangkan risiko dan juga stress.

Untungnya berada dalam keadaan ini, seseorang itu akan mendapat kebahagiaan yang sama, tidak penat, dan banyak kurangnya dari segi stress.

Siapa tidak mahu kan? Dah lama bersusah payah nak sampai ke tahap ni. 

Mengikut Psikologis, Dr. Robert M. Yerkes dan John D. Dordson,

"Seseorang yang mahu keluar dari 'comfort zone' beliau perlu mempunyai tahap level stress 
yang terkawal, dinamakan 'Optimal Anxiety'."

"Jika terlalu stress untuk menghasilkan sesuatu yang produktif, prestasi kita dalam bekerja 
akan terkesan dan boleh membawa kepada sebuah kegagalan."

Jadi kawal stress tu. Perlu ada rasa 'enjoy' dan 'fun' dalam melakukannya.
.
.
Apa kelebihan yang akan kita peroleh, jika dapat keluar dari comfort zone ini?

++++ Kerja kita akan lebih produktif dan efisen.
Bila buat sesuatu tugasan, kita akan sentiasa mencari jalan memudahkan sesuatu kerja. Sehingga boleh berfikir dan bertindak atas perkara baru yang boleh memajukan syarikat.
.
.
++++ Melatih agar sentiasa bersedia apabila cabaran datang secara tiba-tiba.
Oleh kerana cara bekerja seperti syarikat ada masalah (walaupun syarikat sedang maju), apa sahaja cabaran yang datang, akan mudah diatasi. Orang yang selalu 'berlatih' sahaja lebih cekap menyelesaikan sesuatu masalah.
.
.
++++ Tidak akan berpuas hati akan kejayaan yang dicapai.
Selepas mencapai satu kejayaan, kita akan rasa ketagih untuk mencapai satu kejayaan yang lain. Ia telah menjadi budaya dalam diri. Kesannya? 1000 langkah lebih jauh dari pesaing yang lain.
.
.
++++ Lebih mudah untuk buat aktiviti 'brainstorming', dengan idea-idea yang cukup kreatif.
Apabila saya melakukan aktiviti ini bersama pasukan, selalunya akan dimulakan dengan persoalan peluang yang akan beri kesan baik pada syarikat (dan peribadi), dan juga kesannya jika sebarang idea tidak menjadi (pre-mortem). 

Tujuannya supaya semua ahli pasukan dapat berfikir secara 'Optimal Anxiety'. Idea yang keluar akan lebih kreatif dari sebelum ini.
.
.
Seseorang yang sentiasa keluar dari comfort zone, juga seorang Leader yang hebat.

Mereka mempunyai daya pengaruh yang tinggi kepada pasukan bisnesnya.

Sebab itu walau setinggi mana sekalipun ombak yang mendatang, mereka telah cukup bersedia untuk menguasainya.

Bukan lari dari menuju ke satu destinasi kejayaan!


Shahrizal Redwan
Rizal Optometris

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...