Jumaat, 18 Mac 2016

Wanita ini 'travel' hampir 80 km untuk 'survey' cermin mata.


"Saya nak tengok sahaja dulu ya!"
Seorang wanita lewat 50an masuk ke kedai bersama 2 anak lelakinya.
Isteri saya yang menyambut. Saya duduk di penjuru kedai tengah menyiapkan artikel tentang juling.
.
.
Selang 10 minit, isteri saya panggil,
"Tuan, minta tolong tengokkan pelanggan ni. Beliau hanya mahu gantikan cermin sahaja. Nak guna balik bingkai yang lama."
-Walaupun suami isteri, bila masuk 'mode bisnes', panggilan automatik bertukar dari 'abang sayang' kepada 'Tuan'. Hehehehe..
.
.
Saya duduk di hadapan wanita ini yang dari tadi tersenyum ke arah saya masa nak 'on the way'.
Saya 'belek-belek' spek yang jenis tiada bingkai kepunyaan wanita ini. Bila saya lihat dekat kaki spek bahagian dalam, tertulis jenamanya, iaitu SILLHOUTTE.
Oh! Ini brand femes yang NASA gunakan di angkasa lepas ni.
.
.
Saya tanya nama, dan wanita ini suka lagi dipanggil dengan nama Kak Fauziah. Seorang bekas guru dan baru beberapa tahun pencen dari pekerjaan yang paling mulia ini.
.
.
Banyak soalan yang beliau tanya dekat saya. Tak kurang 20 soalan ada rasanya.
Serius, bila orang banyak bertanya seperti Kak Fauziah ni, biasanya orang yang mungkin dah kenal saya. 
Tapi saya tak kenal akan Kak Fauziah!
.
.
.
Bila saya tengah adjust frame Sillhoutte ini di bilik makmal dispensing, sayup-sayup saya dengar Kak Fauziah bersembang dengan isteri dan staff,

"Kak tengok-tengok internet. Ada terjumpa blog Rizal. Adalah baca-baca sikit."

Oh! Padanlah macam dah kenal saya. Kenal di alam maya..
Tersengih saya sambil masukkan pelapik hidung yang baru pada frame Kak Fauziah.
Tapi part ni yang buat saya rasa terharu,

"Kak datang jauh ni. Tak pernah jejak kaki dekat kawasan ni lagi. Datang sebab betul-betul nak cari kedai Rizal."

Bila staff tanya beliau dari mana, rupanya nun jauh dari Sungkai, Perak. 
Berbesar hati saya menerima Kak Fauziah sebagai pelanggan istimewa kerana beliau menganggap,
"Jarak bukanlah suatu halangan atas apa yang kita mahukan."
.
.
Ia berlaku semalam, di Rizal Optometris cawangan Ipoh Klebang. Kebetulan Kak Fauziah tiba pada masa yang sama, ketika saya melawat sebentar cawangan ini.
"Rezeki Kak lah nih. Dapat cek mata dengan Tuan Kedainya." Kata Kak Fauziah.
.
.

Bagi mengelak cermin pecah dan rosak terlalu cepat, Kak Fauziah menempah kanta dari jenis Airwear, dari ESSILOR.
Cermin ini mempunyai ketahanan 12 kali lebih keras daripada apa yang dipakainya sebelum ini.
.
Kak Fauziah amat cermat bertanya dan bersungguh-sungguh mendengar 'hujahan-hujahan' saya bagi menggambarkan sesuatu keadaan penglihatan!
Saya melambaikan tangan sebagai ucapan selamat tinggal, ketika kereta Kak Fauziah bergerak pulang. Dalam hati saya berkata,
"Terima Kasih Kak Fauziah. Walaupun tinggal jauh, tetap sudi membeli di Rizal Optometris."

-CERITA DAH TAMAT-😆

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...