Kalau kita nampak kesalahan yang dilakukan oleh pelanggan,
Contohnya :
+ Pemakaian cermin mata Multifokal yang tidak mengikut tip-tip nya..
+ Kanak-kanak yang tidak mahu memakai cermin matanya..
+ Penggunaan gadjet berlebihan sehingga mula rasa sakit kepala..
+ Memakai kanta sentuh melebihi masa yang sepatutnya (ada yang kata 6 bulan pun boleh.. Aisehh 😅).
Bagi saya mereka ini harus didorong dengan baik.
Kelompok individu golongan ini tidak suka dengan perkataan ini,
TAK BOLEH,
SALAH CARA TU,
SIAPA YANG AJAR...
SALAH CARA TU,
SIAPA YANG AJAR...
Cuba kita tukar kepada :
MEMANG BOLEH, tapi kesannya..
TIDAK SALAH CARA ITU, tapi kesannya..
MUNGKIN MAKLUMAT ITU BETUL, tetapi kesannya..
TIDAK SALAH CARA ITU, tapi kesannya..
MUNGKIN MAKLUMAT ITU BETUL, tetapi kesannya..
Dalam konsultasi di praktis saya, kesan dari dorongan yang berjaya, mempunyai impak yang lebih besar berbanding 'melarang' itu dan ini.
Walaupun secara puratanya, hanya 3-4 orang yang betul-betul terkesan, sekurang-kurangnya ada hasil dari pejuangan kita dalam memberi pemahaman PENGLIHATAN kepada masyarakat.
3-4 orang ini jugalah yang akan menyampaikan kebaikan pada masyarakat sekeliling, pentingnya tidak melakukan kesalahan yang melibatkan penjagaan penglihatan kita.
.
.
Saya lebih suka menggunakan cara dorongan dan tunjukkan kesannya...
.
.
Saya lebih suka menggunakan cara dorongan dan tunjukkan kesannya...
Kalau yang baik, gambarkan kebaikannya sejelas-jelasnya sehingga mereka teruja..
Kalau yang perlu diberi perhatian agar tidak tersilap langkah, tunjukkan kesan-kesannya agar mereka sentiasa berhati-hati...
Empati satu gaya yang wajib digunakan.
-Shahrizal Redwan, Optometris.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Jom Kongsi Pendapat Anda: