Ini adalah 8 tip yang boleh kita lakukan :
1. Jika klien mengadu akan produk yang dibeli, pastikan kita menulis aduan beliau dihadapannya. Secara Live!
.
2. Walaupun kita telah faham maksud percakapan klien, ulang semula aduan beliau. Ia memberi kepastian adakah kita faham mengikut kehendak klien.
.
3. Diam sehinggalah klien berhenti bercakap. Tip? Selepas klien diam 3-5 saat baru kita bersuara semula.
.
4. Riak wajah perlu selari dengan 'mood' klien. Bila beliau bersedih, wajah kita perlu seperti ambil berat. Bila klien gembira riak wajah kita juga perlu gembira!
.
5. Elak terlalu banyak pergerakan dibuat semasa mendengar. Jika gatal kepala, dan klien sedang bercakap, tahan!
.
6. Suara kita perlu hampir seperti nada klien. Jika klien pendiam, pastikan kita ikut 'rentak' mereka.
.
7. 'Sraight to the point' bila bercakap. Klien dah kata nak beli yang harga sekitar RM 2000. Kita pula mulakan persembahan jualan dengan yang harga RM 200! Ini kategori tidak mendengar apa yang klien mahu.
.
8. Jika kita tersilap memahami klien (tindakan lain dari kehendak beliau), mohon maaf dengan bersungguh-sungguh.Tundukkan sedikit badan mengarah ke hadapan.
.
.
Apabia kitabuat tip di atas, kita posisikan diri sebagai orang yang disukai klien.
Bila klien dah suka, mereka tidak kisah untuk berbelanja lebih.
Tidak mahukah kita mempunyai klien sebegitu?
.
.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Jom Kongsi Pendapat Anda: