Berapa kali kita gunakan jalan alternatif untuk pulang ke kampung, ketika jalan yang lebih mudah begitu sesak? Banyak kali kan?
Ada kita ubah arah destinasi? Atau tukar kereta yang kita pakai?
Tidak.
Kita hanya ubah jalannya.
.
.
Bisnes juga begitu.
1. Bila pelanggan katakan produk kita lebih mahal, lapiskan dengan Value yang tidak diberi oleh pesaing.
Seth Godin pernah berkata, "Pelanggan tidak lagi membeli produk atau servis semata-mata. Mereka membeli kerana hubungan."
Bina hubungan yang tidak dijangka kepada pelanggan (contohnya sehingga ada kad yang ditulis tangan, ucap terima kasih). Pelanggan (yang kita target) akan mulai beranggapan, harga adalah perkara ke dua.
.
.
2. Marketing kita dah buat pelbagai cara dan teknik. Habis terbakar begitu sahaja kos modalnya.
Tapi kita tahu ada beberapa cara marketing berkesan. Kita mula fokus disitu sahaja. Berterusan.
Sehingga pelanggan berkata, "Saya suka cara awak. Ada masuk kelas ke?"
Boleh tersenyum panjang kita masa itu.
.
.
3. Kedai di lokasi yang terlindung dari jalan utama. Susah orang nak perasan.
Gunakan 'laluan' yang orang lain boleh nampak. Contohnya, Online!
Tulis cerita tentang bisnes kita, staff-staff kita, aktiviti yang kita buat bersama masyarakat dan selitkan produk/servis kita sesuai untuk atasi masalah apa.
Pelanggan 'tap' sahaja location dalam Waze... Zass! Berdesup sampai depan kedai kita.
.
.
Apa perasaan kita bila nasi yang dimakan, hanyalah bersama kuah sahaja? Tergugat sedikit tahap selera itu. 😅
Cabaran adalah 'makanan' orang bisnes yang mahu berjaya berdiri atas kaki sendiri.
Cuma kadang-kadang, kita masih perlukan bantuan pihak lain (seperti mentor, kelas coaching ataupun menggunakan brand syarikat lain seperti program perlesenan).
"Mereka adalah 'alat pakatan' untuk kita lebih cepat sampai ke destinasi, menggunakan jalan yang 'tidak sesak'.."
Sepertimana kita guna kemudahan Waze. Waze adalah alat pakatan kita.
Shahrizal Redwan
CEO ABS Optomedik
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Jom Kongsi Pendapat Anda: