Kalau staff dibahagian belakang tadbir, mungkin boleh pejam mata lagi. Janji ikut SOP dah mencukupi.
Tapi kalau dibahagian tugasan yang secara terus berhadapan dengan pelanggan, SOP sahaja tidak mencukupi.
Klien melihat secara keseluruhan cara syarikat itu beroperasi dari pengalaman yang diperoleh. Terutamanya staff di barisan hadapan.
Tip menghasilkan staff yang profesional :
1. Kita senaraikan ciri-ciri dan kebolehan yang kita mahu ada pada staff tersebut.
Pastikan dalam temuduga, sekurang-kurangnya mereka memiliki 50% dari senarai tersebut.
2. Tempoh percubaan yang diberi, wajib mencapai KPI asas yang kita tetapkan.
Jika tidak, hantar staff berpengalaman memberi latihan kepada mereka (atau trainer khas).
3. Latihan diberikan secara teori dan praktikal.
Mempunyai elemen bermotivasi, penetapan matlamat, mendorong cara berfikir yang positif, menghormati dan bekerjasama didalam pasukan.
4. Penghormatan dan kata-kata semangat.
Contohnya, tangkap gambar mereka berjaya close sale yang berkualiti, kongsikan dalam Whatsapp group, ucapkan tahniah (ahli pasukan lain)
5. Wujudkan dalam diri mereka menguasai empati.
Berikan projek yang melibatkan masyarakat. Projek yang mendekatkan mereka dengan rasa 'lebih bertanggungjawab'. Usaha sumbangan atau melawat ke tempat-tempat yang memerlukan servis percuma kita.
6. Penilaian berkala perlu selagi bekerja dengan syarikat.
Program ini perlu mempunyai seorang pegawai yang dilantik. Beliau akan pastikan yang mempunyai kemahiran dan bakat terserlah, akan segera diberi perhatian. Ia bagi menguatkan organisasi syarikat.
7. Program mentor-mentee lebih berkesan jika melibatkan kerja yang penuh dengan skill dan ilmu 'tacit knowledge'.
Tidak semestinya seorang sahaja mentornya. SOP yang telah disediakan, membantu mempercepatkan staff baru menguasai kemahiran yang syarikat perlukan.
8. Latih mereka gaya seorang Leader yang banyak mendorong.
Bukan sebagai bos yang lebih memberi arahan tanpa melihat potensi mereka (yang tersembunyi).
.
.
Klien kita lebih mudah merasai 'connection' kepada bisnes kita apabila staff (yang ditemuinya) terlatih dengan baik.
Mereka akan mula menyampaikan pengalaman ini kepada orang lain. Ia adalah marketing yang paling berkesan dan mampu melonjakkan pendapatan bisnes kita.
*Nota : Jika kita memiliki bisnes praktis Optometri, buat secara 2 tahun berterusan menjaga staff barisan hadapan ini. Nama bisnes kita akan disebut-sebut oleh masyarakat setempat. Tidak perlu bersaing dengan 'ledakan perang harga'.
"Ia kuasa Customer Service."
Shahrizal Redwan
CEO ABS Optomedik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Jom Kongsi Pendapat Anda: