Sabtu, 29 Oktober 2016

Optometris : Bina kredibiliti dengan langkah utama ini....

Ada beberapa pelajar tahun akhir menyatakan dengan hasrat yang tinggi, akan praktikkan apa yang telah belajar di Universiti dalam dunia pekerjaan.

Teringat saya yang dahulu di tahun akhir. Mahu buka kedai. Ambil pengalaman.

Dunia nyatanya, hanya sekadar pengalaman untuk menjadi seorang pekerja yang lebih mahir. 

Kalau kita mahu buka praktis sendiri, perlu faham satu perkara : Kita perlu jadi USAHAWAN. Sebenar-benarnya!

Barulah apa yang kita mahu praktikkan itu akan lebih membawa makna kepada masyarakat. Dihargai. Kita akan lebih yakin mengorak langkah sebagai Optometris yang berjaya!
 
Kita perlu pergi kepada skop yang lebih besar, mengapa saya berkata begitu. Ia berdasarkan kepada pendapat ini :

1. Usahawan yang sebenarlah, akan mengubah budaya masyarakat. Jika mahu berjuang atas nama Optometris, bawa 'senjata' usahawan sekali. 

2. Cara lama tidak akan sama dengan cara yang baru. Usahawan yang berpandangan jauh, tahu bagaimana untuk beradaptasi dengan keadaan. Barulah masyarakat sentiasa nampak 'fresh' profesion Optometri itu sendiri.

3. Kita 'berlawan' dengan pesakit yang lebih canggih pemikirannya. Sebab itu pengkaji berkata, jika mahu menang akan sesuatu yang melibatkan servis, pastikan cara kita adalah sesuai dalam mencari orang yang 'Obsessed' dengan khidmat nasihat kita. 

Baru kita boleh sampaikan mesej, Optometris itu 'EyeSight Specialist".

4. Budaya kita perlu diubah. Orang tidak lihat pada 'title'. Berapa lama kita belajar. Orang mahu seseorang yang mahir. 

Kita mahir apa yang kita belajar di Universiti, tapi kita sebenarnya tidak mahir 'menjual' ilmu yang kita tahu. Seolah pesakit bercakap dengan saintis. 

Bila pandai menjual seperti usahawan, kita akan lebih mudah kuasai khidmat nasihat yang pesakit suka. Percaya dari pengalaman.

6. Kita tidak fleksibel dengan pandangan pesakit jika tidak mahir sebagai usahawan. Pemahaman mereka tentang penglihatan, tidak sebaik dengan orang dari negara luar. 

Gunakan seni membina hubungan. Kuasai. Bersabar. Dan akhirnya, kita boleh menawarkan khidmat-khidmat Optometri secara profesional, dengan lebih baik.

7. Orang yang datang di Hospital tidak sama dengan orang yang berjumpa dengan kita di kedai Optometri. 

Cara cek mata kita perlulah tidak bersifat klinikal. Ikut susunan langkah yang bijak. Paling berkesan, gunakan teknik secara empati. Barulah pesakit tahu, kita ini betul-betul mahir dengan apa yang kita buat. 
.
.
ABS Optomedik telah mewujudkan Akademi Usahawan Optometri.

Optometris yang berminat untuk bekerja sambil belajar menjadi usahawan yang mahir, boleh menghubungi CikPuan Afiqah Idris.

Terdapat 5 kekosongan. Berpeluang juga menjadi strategik partner suatu hari nanti untuk sepanjang tahun 2017.

"Satu negeri, satu Pusat Optometri ABS Optomedik."

Shahrizal Redwan
CEO ABS Optomedik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...