Selasa, 18 Oktober 2016

6 alasan mengapa perlu PECAT pelanggan yang tidak membawa kebaikan jangkamasa panjang.

Bukan setakat kita perlu pecat staff yang membuat kesalahan berat, tetapi pada pelanggan!

Sudah. Mengapa begitu?

Maksudnya kita perlu lebih fokus kepada kelompok pelanggan tertentu, kurangkan (atau pecat) aktiviti bisnes pada kelompok pelanggan yang telah dikenalpasti.

Apa pula alasannya?

Alasannya cukup mudah :

1. Bisnes sekarang adalah kepada berapa cekap kita dapat sampaikan mesej Value kepada pelanggan. Value hanya sebahagian kelompok pelanggan yang menghargainya. 

2. Masa kita amat terhad untuk berkembang. Ramai bijak pandai berkata, apa yang kita bina pada hari ini adalah untuk generasi yang akan datang.

3. Kurangkan kos yang tidak membantu menaikkan jualan syarikat. Jika ada buat marketing, kita rasa hebat, tapi angka jualan buat kita sedih... Ini namanya syok sendiri. Opps!

4. Syarikat lebih kukuh kerana 'follower' (pelanggan) yang sejati. Jika fahami psikologi mereka, generasi baru dari keluarga mereka akan terus menyokong bisnes kita. 

5. Dapat menghasilkan pasukan yang lebih fokus, komited dan kreatif. Mengapa boleh jadi begini? Kerana pasukan ada arah yang lebih jelas : cari pelanggan begini, utamakan pada mereka! 

6. Mewujudkan permintaan yang lebih berkesan. Ambil contoh kawan baik Steve Jobs, iaitu Steve Wozniak. Katanya tiada masa depan komputer yang jenis tidak boleh upgrade (sistem terbuka). Tetapi Steve Jobs percaya, masa depan syarikat Apple bergantung kepada permintaan komputer yang mempunyai 'sistem tertutup'. Ia permintaan untuk keselamatan penggunaan komputer.
 

.
.
Bagaimana nak buat?

Kita perlu belajar untuk fahami bagaimana model bisnes yang akan kita gunakan.

Gunakan kaedah yang paling popular, paling mudah difahami, pantas dirujuk dan terbukti berkesan :

"Busines Model Canvas." atau singkatannya "BMC."

Saya banyak belajar dari sifu-sifu sekolah bisnes ABS.

"Kejayaan bisnes bermula dengan FOKUS!"

* Nota : Kalau mahu kursus BMC spesifik untuk kedai Optometri/Cermin mata, Tuan/Puan boleh pm CikPuan Afiqah Idris.

Shahrizal Redwan
CEO ABS Optomedik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...