Ahad, 20 Disember 2015

Spark Plug Leader


Kita ada memiliki sebuah kereta. Tapi satu sahaja yang tiada, SPARK PLUG! Enjin tak boleh start tanpanya. Tersadai sahaja tanpa boleh pergi kemana-mana. Tiada arah! Lama-kelamaan menjadi besi buruk untuk dilupuskan! 

Seperti itulah BISNES kita!

Jika kita ada staff dibawah, gunakan pendekatan bersembang santai dengan mereka. Sekali sekala muncul ke tempat ruang kerja mereka, tanya perkembangan, ada masalah tak, apa yang kita boleh bantu, dan kena perhati adakah mereka masih dalam aura positif.

Ingat ya, sembang secara santai.. :)

Jika kita lihat mereka 'moody', 'tension', dan tidak bermaya, tukarkan keadaan ini dengan menjadi SPARK PLUG!

Percikkan api ENERGETIK, TERUJA, dan INSPIRASI.

Bagaimana?

ENERGETIK - Kita kena cakap bersemangat dengan suara yang kuat. Tanya dan puji kerja yang mereka sedang lakukan!

TERUJA - Riak muka yang ceria sambil tanya perkembangan kerja mereka. Minta juga pandangan bagaimana nak bagi mudah lagi kerja mereka. Puji pandangan mereka. Perasaan hormat yang kita tunjukkan, akan bertambah teruja untuk mereka siapkan!

INSPIRASI - Cerita betapa kita suka mereka bekerja dengan kita. Tanpa mereka, susah syarikat nak lebih berjaya. Ungkit kejayaan yang pernah mereka lakukan sebelum ini, dan kita nak mereka lebih berjaya kali ini. Puji!

Puji untuk mereka rasa dihargai!
.
.
Tiada rahsia yang lain, kita hanya perlu jadi pendorong mereka. Mereka akan cuba mengikut kita bila kita mula tunjukkan 'percikkannya'.

Staff akan jadikan kita sebagai model!
.
.

"Kejayaan dengan Penglihatan"

-Shahrizal Redwan.
Rizal Optometris

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...