Selasa, 29 Disember 2015

RABUN SEMBUNYI : Punca pelajar TIADA TUMPUAN dalam belajar.

Fuh! Main sembunyi-sembunyi pula rabun ni ya. Ia digelar begitu kerana, ia tidak akan mudah dijumpai dengan pemeriksaan mata yang biasa!

Ramai dari kita yang ada rabun jauh, adalah dari jenis bola mata yang bersaiz lebih panjang dari biasa, digelar Miopia. 

Tapi kes yang selalu dipandang sebelah mata, adalah rabun dari jenis bola mata yang lebih 'pendek', dinamakan Hiperopia Facultative. 

Kebiasaannya ada pada kalangan individu berumur kurang dari 40 tahun.

Pelajar adalah golongan yang paling banyak saya temui di praktis saya.
.
.

Tujuan power cermin mata diberi, bertujuan menolak kembali cahaya yang 'terfokus' ke atas titik saraf melihat (retina) di belakang mata. 

Lagi banyak perlu 'ditolak', lebih tinggi power diperlukan. Secara tak langsungnya memberi kesan pada ketebalan kanta.

Oklah, ayat buku betul dekat atas tu.. Hehehe..

Saya nak kongsi kenapa saya ambil berat tentang rabun Hiperopia ni.
.
.
Saya teringat kisah adik Hani yang baru berusia 7 tahun. 

Masa penilaian cara melihatnya dibuat, beliau mempunyai Hiperopia, sehingga namanya dicadangkan ke 'kelas LINUS', iaitu kelas pemulihan!

10 bulan pertama persekolahan..
Beliau rasa 'terpaksa' belajar dan siapkan kerja sekolah. 

Tidak tunjuk minat belajar seperti rakan sekelasnya. Sehinggakan aktiviti mewarna pun tidak disukainya.

Bulan Oktober, 2014, matanya dinilai oleh saya. 

Masa itu saya ingat lagi, syarikat saya menganjurkan penilaian cara mata melihat, di Sauk, Kuala Kangsar.

Ibunya ada bersama-sama ketika penilaian ini dilakukan.

Selepas beberapa minit bercakap dengan ibunya, saya dapat simpulkan secara kasar, 'perlakuan' adik Hani lebih menjurus kepada
+ Tidak boleh melihat bukunya lebih lama.
+ Kurang tumpuan ketika pembelajaran di sekolah.
.
.
Bila di bawa untuk cek mata di tempat lain, penglihatannya memang jelas! Sehinggakan ada yang berkata, tidak perlu pakai cermin mata.

Ya. Memang adik Hani boleh nampak jelas, tapi 'proses' sistem otot matanya terpaksa bekerja 'keras' berganda-ganda daripada rakan sebayanya.
Seperti,
"Beliau sentiasa berlari laju sehingga cepat penat berbanding orang lain!"
.
.
Adik Hani punyai keadaan rabun jenis tersembunyi, iaitu Hiperopia Facultative. 

Ujian khas dengan hanya teknik tertentu sahaja dapat mengesan rabun ini.
Dalam masa 2 minggu dalam tempoh rawatan, perubahan ketara pada adik Hani. 
"Balik dari sekolah pun dia nak mewarna juga!" 
Kata ibu adik Hani sambil terukir senyuman di wajahnya.
.
.
Daripada pemerhatian saya, pelajar sekolah rendah, tidak tahu bagaimana hendak 'cakap' masalah yang di hadapinya.

Ada yang,
tidak menunjukkan sakit kepala.
tidak ada sakit di kening.
tiada rabun.

Tetapi, semua di atas akan 'muncul' bila mata mulai penat kerana rabun jenis Hiperopia Facultative ini. 

Terutamanya selepas buat aktiviti dekat.

Sebab itu ia juga digelar RABUN SEMBUNYI.



.
.
"Kejayaan dengan Penglihatan"

Shahrizal Redwan.
Optometris.
(Pakar Cara Melihat).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...