Jumaat, 18 Disember 2015

Banyak yang bertanya, "Kenapa cara saya melihat tidak seperti orang lain?"


Pelanggan hari ini banyak yang bertanya. Sehingga berkali-kali cakap,
"Maaf la tanya banyak-banyak ni, ganggu kerja Tuan pula."
Saya balas tidak mengapa. Saya lebih suka orang yang betul-betul nak tahu apa masalah yang berlaku pada penglihatannya.
.
.
Ada seorang pelajar dari Universiti yang dulunya boleh buat kerja menaip hingga 3 jam tanpa masalah. Sekarang sekejap je boleh buat! Tak boleh lama-lama.
Dah pergi klinik, doktor cakap, kena pakai cermin mata. Tapi dulu, beliau ada pakai juga, tapi sama sahaja!
Bila saya nilaikan caranya melihat, beliau selalu tersilap nak membaca baris bawah sesuatu perenggan. 
"Selepas satu baris ayat, nak tengok baris ayat seterusnya menjadi sukar."
Beliau perlu 'mencari' dimana mahu menyambungnya.
Saya beri khidmat nasihat apa yang diperlu dilakukan, dengan satu tujuan, otot matanya perlu dikuatkan semula. 
Supaya beliau tidak terlalu cepat sakit kepala, seterusnya dapat belajar dengan lebih baik.
Insha Allah, setiap masalah ada cara untuk merawatnya.
.
.

"Kejayaan dengan Penglihatan"

Shahrizal Redwan.
Optometris.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...