Selasa, 29 Disember 2015

Lebih selesa memandu kereta di Eropah, berbanding Malaysia.


Baru kejap tadi pelanggan kongsi stori menarik dekat saya. Pertama kali dengar dalam hidup saya sepanjang bergelar Optometris.
Bukan calang-calang pelanggan saya ni. Dalam tempoh 12 hari beliau memandu lebih dari 3000 km. 
Bermula dari UK, Spain, France hinggalah ke Italy..
Hanya dengan memandu kereta!
Rupanya beliau seorang pemandu pelancong persendirian. Tapi trip yang di luar negara sahaja.
Saya memandu 300km pun dah rasa nak patah pinggang.. Hahahaha..
.
.
"Kalau 'drive' dekat tempat sejuk, mata tak cepat letih. Steady je. Tapi kalau panas macam dekat sini, tak boleh tahan. Meter kereta pun nampak kabur-kabur." Kata Tuan Yusof, seorang bekas 'Navy'.
Adakah dalam keadaan sejuk mata jadi lebih kuat dan selesa?
Sebab itu kah orang putih boleh pandu kereta jauh-jauh sehingga ada 'Van rumah bergerak'
yang digelar 'Caravan'?
Tapi.... Kalau kita sakit otot ka, terhantuk sampai lebam-lebam, mesti kita letak ais. 
Hurmm.. macam logikkan? Mungkin sebab keadaan sejuk itu boleh jadikan otot mata kita lebih kuat? 
Andaian saya sahaja. ðŸ˜Š
Mungkin kena buat kajian lebih lagi untuk confirmkan.
Atau saya kena rasa sendiri memandu di tempat yang sejuk? Hahahaha.. Kalau berpeluang, mungkin nak sewa 'Caravan' tu. Pakat tidur ramai-ramai satu famili. Adventure!
.
.
Kadang-kadang cara kita melihat tidak semestinya sama.
Ada yang kuat, ada yang lemah. 
Cuaca yang sejuk di Eropah juga boleh mempengaruhi mata. Kadang-kadang mungkin lebih baik.
Adakah mata Mat Saleh lebih 'kuat' jika datang ke Malaysia pula? ðŸ˜Š
.
.
Shahrizal Redwan.
Optometris.
Rizal Optometris Kuala Kangsar & Klebang, Ipoh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...