Jumaat, 14 Februari 2020

Mata sebelah ‘merajuk’ sampai tak boleh tengok tempat sujud masa solat.

Mata sebelah ‘merajuk’ sampai tak boleh tengok tempat sujud masa solat.

Setahun dahulu saya dah beri cadangan agar mata perlu dilatih untuk kawal balik mata kiri yang selalu,

DRIFT OUT bila membaca.

.

Macam pasangan yang merajuk bila ada konflik. 

So, nak pujuk kena guna latihan pada eye-brain, iaitu Vision Therapy.

Pelajar ini bercuti sebulan, nak fokus habiskan 10 sesi dahulu setelah tanda yang saya cerita setahun lepas telah mula wujud dengan ketara.


Saya jelaskan hampir 30 minit tentang rutin Vision Therapy untuk beliau.

+ Kaedah Neuroplasticity

+ Kaedah Biofeedback Therapy

+ Kaedah Visual Feedback Therapy

Saya tak adalah guna nama-nama sains itu. 

Tapi saya berikan contoh/konsep dan gambar berkaitan untuk pelajar Universiti ini faham,

KENAPA VISION THERAPY ITU PERLU KONSISTEN 

hadir untuk setiap sesi untuk dapatkan hasil yang terbaik.

Beliau ada Near Vision Disorder.

.

Pelajar berumur 23 tahun ini, dah mula rasa mata sebelah susah nak kawal.

Kemudian :

+ Rasa kening kiri makin ketara sakit.

+ Lebih suka baca sekejap-sekejap

+ Rasa kurang minat nak dapat pointer lebih dari sekarang.

+ Masa solat tak nak tengok tempat sujud. Pejamkan mata, atau fokus lihat objek lebih jauh.

Bila saya amati aduan, 

SEMUA INI TANDA VISION STRESS pada peringkat awal.


Rizal 
Optometris

*Copyright of Rizal Optometris 2020

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...