Jumaat, 14 Februari 2020

Sebelah mata ‘lari’ bila fokus sesuatu lama-lama





“Sampai ke Hospital paling mahal saya dah bawa. Semua kata dah tak boleh buat apa-apa.” 

Kata ibu Akmal merujuk kepada abang Akmal yang bila dia fokus sesuatu lama-lama, SEBELAH MATA AKAN LARI.

Akmal juga ada keadaan yang sama, tetapi masih ditahap yang awal.

Maka keluarlah nota saya... keluarlah cerita teknik rawatan yang saya guna pada patient saya yang lain seperti Ikhmal, Haikal, Zafran, Intan Sofea... dan beberapa nama lagi.

Bagi saya, 

Saya tak nampak kenapa saya perlu gunakan servis Vision Therapy yang saya ada, sebagai satu perbezaan besar dalam marketing.

Ia satu amanah.

Ia satu keperluan pada zaman ini, bagi menjaga mata anak-anak kita yang makin terdedah kepada risio juling kerana keadaan software mata yang fragile dan lemah.

“Tapi kenapa ada orang kata terapi tu dah tak boleh buat bila dah besar?” tanya bapa Akmal pula yang makin ke depan gerak tubuhnya.

Saya jawab dengan tenang,

“Pada masa itu belum ada bukti kajian tentang brain kita yang cukup hebat dengan ciri NEUROPLASTICITY. Atau orang itu masih menggunakan informasi yang lama.”

.

Oh! Saya ada tulis ebook tentang Neuroplasticity ini. Kalau minat nak beli, komen dibawah san saya akan bagi linknya. 

Gambar : Nota-nota yang saya tulis/lukis untuk patient.

Saya betul-betul nak mereka faham, jika mereka betul-betul mahu tahu cara rawatan yang saya gunakan.

.

Rizal
Optometris

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...