Jumaat, 14 Februari 2020

Kita bukan nak rawat juling saja





Kita bukan nak rawat juling sahaja, tapi keyakinan... motivasi dan bayangan imaginasi kuat, mereka bukan lagi versi yang lama.

.

Semalam sampai rasa nak double vision saya lihat nota-nota untuk kelas esok.

Patient saya, Haikal, 10 tahun ini yang jadi inspirasi untuk konten kelas private saya.

Letup-letupkan jari dan asyik memandang ke bawah bila saya tanya soalan demi soalan.

Dia pendiam.

Dia banyak termenung sedangkan adik-adiknya gembira bermain-main di ruang menunggu.

Sepanjang bercakap, tak suka pandang wajah saya lama-lama.

Masa perjumpaan kali ke-3....

Saya kata dalam hati,

“Ini kenapa saya nak orang tahu... anak-anak ini boleh tinggalkan versi diri mereka yang lama.”

Dekat 20 minit saya duduk menghadap dia sambil buat test-test.

Sambil tu bercakap dengan dia. Masa ni parents duduk di luar. 

Dia kata :

1. Saya dah tak perlu nak kuatkan mata bila nak tengok kat depan.

2. Saya tak nampak dah berbayang-bayang bila baca lama-lama

3. Saya suka baca.

4. Lepas ni nak ajak mak pergi beli buku latihan. Nak buat banyak-banyak.

.

Saya lihat dia.. wajah dia... matanya yang teruja nak beritahu dia berjaya capai goal yang kami bincangkan masa sesi pertama.

Walaupun masa tu dia angguk sahaja, dia sebenarnya lebih faham sekarang.

Faham dia boleh jadi versi anak atau pelajar yang baru..

Jika dia yang mahu.

Saya akan rahsiakan perbualan yang rahsia antara kami. Antaranya pengalaman dia diperlakukan dengan keadaan yang tak sepatutnya.

Saya guide bagaimana nak bina jati diri dari semua keadaan itu.

Sebab, saya anggap anak-anak ini adalah anak-anak saya juga.

Mereka layak diberi keyakinan, bahawa mereka selayak-layaknya berpeluang untuk berjaya juga.

Rizal.
Sedang dodoikan Haseef sambil menaip sebelah tangan. 😅

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...