Jumaat, 14 Februari 2020

Blok & Vision Therapy





Saya ada seorang patient kanak-kanak 8 tahun, payah nak ingat susunan gambar blok.

1. Saya tunjuk gambar blok yang saya susun, paling simple. Kemudian saya tak tunjuk dah gambar tu dan minta dia susun balik. Nak test bagaimana brain bekerja dengan ingatan.

2. Dia teragak-agak. Bila dah susun, rasa yakin... lepas tu, “Kejap.” Dia susun semula. Saya beri lagi masa untuk dia fikir betul atau tak susunan tadi. Dia ubah lagi. Dia ubah dan ubah hingga dah tak rasa yakin. Menyerah.

3. Hari ini saya kena ubah sikit taktik untuk dia dapat mahirkan memory ini. Dengan letakkan garisan dan namakan ruang garisan sebagai A, B dan C.

4. Dia cuba. Lagi mudah. Lagi senang. Bila saya guna kertas yang kosong balik, dia dah boleh bayangkan bagaimana susunan blok itu sehingga level ke-3.

.
Kenapa blok ini penting dalam Vision Therapy?

1. Orang yang ada masalah dengan software mata, brain asyik fokus mengawal mata pada kebanyakan masa... dan bukan untuk berikn tumpuan dan memahami apa yang dilihat/dipelajari. Sebab itu ada PELAJAR BIJAK, TAPI AKADEMIK KE LAUT.

2. Bila seseorang itu telah dirawat matanya (Visual Function), masih ada pada bahagian brain yang perlu kita latih semula, iaitu pada VISUAL PROCESSING -nya. Supaya brain faham, dia tak perlu lagi nak kawal mata susah-susah. Atau malas nak buat apa-apa bila dah tak susah. 

3. Brain juga perlu dilatih setelah sekian lama asyik mengawal mata yang bermasalah. Dengan melihat tahap seseorang organize dan mengingati kedudukan susunan blok, kita latih sehingga brain tahu untuk beri sepenuh tumpuan. Dengan tumpuan akan meningkatkan ingatan.

4. Sebagai Optometrist, seni menggunakan amaun power lens, prism, dan beberapa filter memudahkan lagi capaian Visual Memory ini. 

.

Patient cilik saya ni dapat semangat baru bila ada garisan-garisan halus ini.

Sebab itu tidak kira siapa yang buat Vision Therapy pada anak kita, beliau mesti alert dengan status patient... dan dengn cepat kreatif mengubah therapy mengikut tahap seseorang itu.

Sebab mata terlalu unik untuk disamakan prosedur terapinya pada semua orang.

Rizal,
Masih teringat band boy,
NEW KIDS ON THE BLOCK

😆😁😆

.

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...