Jumaat, 14 Februari 2020

Bagaimana nak jadi pandai dan tak sombong??

Bagaimana nak jadi pandai dan tak sombong dengan apa yang kita pandai?

Jawapannya : KONSISTEN ulangkaji walaupun dah pandai menjawab masalah yang timbul.

Bila kita rasa dah pandai,

+ Tanya pada diri kita, ada tak apa yang kita tak faham lagi? Catat. Jangan biar melayang-layang dekat fikiran kita. Nanti lupa.

+ Kalau confirm dah memang faham, explore sesuatu yang baru berkaitan dengan apa yang kita rasa dah pandai tu. Buat research dari pelbagai media.

+ Pasti ada sesuatu info yang trigger, "Eh, kenapa pula dia cakap macam tu? Eh! Kenapa pula cara dia lain?" Trigger ni penting buatkan fikiran kita bekerja dan mula tanam minat lagi.

+ Bila dah ada soalan, tak apa jika tak boleh jawab. Ada soalan buatkan kita akan sentiasa berfikir nak dapatkan jawapan. Barulah bila research, kita tahu apa yang kita nak cari.

+ Kita sebenarnya banyak yang tidak pandai lagi. Bila kita ada pemikiran begini, kita akan sentiasa merendah diri dengan apa yang kita tahu. Orang yang bijaksana, sebenarnya tiadak akan kata dirinya pandai... tapi selalu memilih dengan pendirian, "Aku pun banyak yang tak tahu lagi.. Jadi aku nak belajar lagi."

+ Mengajar kepada orang lain kemahiran yang kita kuasai, juga akan membuatkan kita lebih meminati apa yang kita ceburi. Sebab? Orang yang datang belajar tu akan bertanya bermacam-macam soalan yang perlu kita jawab. Ia boleh menguji berapa jauh kefahaman kita yang sedia ada itu.

.

Gambar :

Pergi Teluk Intan semalam pun duk fikir.....

Ada satu soalan yang saya susah nak jawab, bagaimana nak tunjukkan pada parents bila anak mereka sebenarnya tiada penglihatan 3D seperti kanak-kanak lain?

Sambil pakai Red Green Filter dan lihat Fusional Training Card.

Mesti ada jalan. Mesti ada alat bantu konsultasi yang boleh saya hasilkan. 

Fikir Rizal! Fikir Rizal!

.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...