Jumaat, 14 Februari 2020

Mesej untuk optom generasi baru





Ini khas buat Optom generasi baru.

Jaga generasi muda cemerlang ditempat praktis anda.

.

Saya pun dulu tak pernah tahu ada beza Eyesight dan Vision.

Dan bila saya buat video... saya tulis artikel.. malah menulis buku...

Saya fokus dekat EYESIGHT dan VISION ini.

Dan mula ada Optom yang gunakan konsep ini. 

Good! 

Anda dijalan yang betul.

Jika anda trust dengan konsep ini, teruskan mengkaji.

Tetapi gunakanlah ilmu ini untuk mudahkan konsultasi anda bila bersama patient.

Just,

JANGAN ANGGAP IA MENAIKKAN SALES ATAU NAMA PROFESION ANDA.

Sebab...

Sebelum orang percaya apa sekalipun konsep anda, patient nak lihat sejauh mana empati anda digunakan bila bersama mereka.

Jadi duduk ditempat mereka bila nak gunakan konsep itu di praktis kita.

.
Saya pernah berulang kali kata, dalam kelas private saya,

“Saya bukan ahli akademik. Saya entrepreneur yang nak cari jalan.... bagaimana konsep rawatan Eyesight dan Vision ini dapat dipraktikkan di Malaysia dan Indonesia.”

Dan masih mencari jalan.

.

Some advise :

1. Bila kaji tentang Vision, bacalah kajian-kajian terbaru Neuroscience. Banyak yang kita belajar di Universiti dahulu perlu di upgrade dengan fakta baru tentang brain.

2. Bila nak tahu tentang Vision, start dengan ‘Skeffington’s Circle’. Saya dulu, rasa tak berguna dalam Vision Therapy. Tapi bila dah faham.... Kita dapat tahu rutin rawatan yang berkesan. Insha Allah.

3. Alih semua nama-nama sains pada ayat mudah dulu. Kalau ramai yang bertany soalan lagi bila anda terang guna ayat mudah, maka betullah tu. Tapi kalau mereka senyap dan skeptikal.... cari ayat yang lain.

.
Dahulu,

Percayalah, saya pun tolak jauh-jauh nak dalami tentang klinik Binocular Vision.

Susah.
Banyak nak hafal.
Banyak konsep.
Sampai.... Boring nak salin apa lagi.

Saya dalami pun bukan sebab akademik. 

Tapi sebagai ayah yang nak tengok anak saya yang mempunyai Convergence Insufficiency, dengan Accomodation Insufficiency, dengan masalah Suppression lagi....

Pulih sepenuhnya.

Sebelum anak saya ambil UPSR, semua data tentang Vision dia, dah berada pada tahap sepatutnya.

Kalau tak ada praktis pun, kita boleh monitor Vision mereka.

Jika saya yang tiada apa-apa title boleh bantu anak sendiri... anda juga boleh bantu pelajar-pelajar yang lain.

Malah anak sendiri.

Start dengan satu sekolah. Cek Eyesight dan Vision pelajar-pelajar ini.

Anda akan jumpa, apa yang saya takuti bertahun-tahun mengenangkan apa yang saya tahu... tetapi tidak diketahui oleh pelajar dan ibubapa mereka.

Saya tak kata ia mudah. 

Tapi saya gerenti, kalau anda faham konsep Vision dengan storytelling.....

Orang yang average dalam akademik macam saya... akan 

TERUJA UNTUK EXPLORE LAGI.

Saya dah bagi klu.

Saya bukan nak promote kelas atau apa-apa.

Just terlintas dalam fikiran saya, yang dah lama nak tulis tentang perkara ini.

.

Jangan sehingga kita mula bosan buat benda yang sama bertahun-tahun sebagai Optometrist.

Pilihat kat kita.

Kita dah dewasa. Dah boleh mencari jalan untuk explore lebih.

Dan kita boleh bermula dengan konsep

“VISION” ini.

.
Rizal.
Aircond sejuk, menaip terketar-ketar.
☺️

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...