Jumaat, 14 Februari 2020

Kejayaan dengan Penglihatan





Wanita berusia 35 tahun pagi ini membawa satu cerita yang wajib saya kongsikan...

KERANA IA BOLEH BERLAKU PADA ANDA DAN ANAK-ANAK YANG MEMAKAI CERMIN MATA

1. Beliau pemakai cermin mata, dan seperti biasa bila rasa kabur... itu tandanya perlu menukar power cermin mata.

2. Kabur yang dirasai mula mengganggu kerja sehingga rasa sangat tak selesa.

3. Dengan pemeriksaan rutin teliti pada Eyesight dan Vision, beliau mempunyai keadaan software mata yang bermasalah, sehingga POWER KOMPUTER menunjukkan POWER YANG TINGGI. (Saya terus tolak jauh-jauh anggaran power komputer ini... kerana tidak lagi relevan)

4. Sedangkan power beliau sangat rendah sahaja. Saya terangkan satu persatu kenapa matanya boleh nampak kabur.

5. “Normal, bila lihat jauh.. mata akan banyak berehat. Tapi mata Puan, bila lihat jauh... masih bekerja. Bila ia dah penat, Puan akan nampak kabur.. masa ni bila test power, berisiko akan diberi power berlebihan seperti cermin mata lama yang Puan pakai ni.” - Kata saya memberi penjelasan.

6. Keadaan ini digelar secara asasnya sebagai Accomodation Problem.

.

Bagi menyampaikan mesej, bahawa mata anak-anak perlu di uji lebih teliti sebelum diberikan power.... saya story tentang kes sama tetapi berlaku pada pelajar lelaki berumur 10 tahun.

Dalam kelas selalu paling terakhir, dalam 3 bulan lepas dirawat masalah Accomodation ini... beliau berjaya dengan usaha mendapat nombor 2 di dalam kelas.

Buat pertama kali dalam hidupnya, pelajar ini percaya dia adalah pelajar yang bagus.

“Kalau Puan dah atasi masalah Accomodation ini... kita doakan kerjaya Puan akan lebih bagus.. dan lebih berjaya.” Kata saya selepas terangkan satu per satu option untuk merawatnya.

Melihat Puan ini bersemangat dengan masa hadapannya, terdetik dalam hati saya,

“Kejayaan dengan Penglihatan.”

Ia adalah perjuangan saya yang tidak akan berhenti.

Gambar :
Sahabat saya, yang faham perjuangan ini, Tuan Muhammad Saleh memberi talk pada pelajar-pelajar di Kolej Vokasional Kuala Kangsar.

Rizal
Optometris

**Copyright of Rizal Optometris 2020

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Kongsi Pendapat Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...