Saya panggil Hanun datang jumpa saya. Dekat tangan ada kertas dengan tulisan tangan setebal buku sejarah tingkatan 1.
- "Banyak kerja Hanun ya. Ok ke?"
Mengangguk sambil senyum seolah berkata,
"Ok. Tapi...."
- "Macam mana Hanun organize?"
Diam sambil tersenyum.
Saya pun berikan beberapa sedikit pandangan saya.
+ Senaraikan 'to do list'. Buat sebelum sampai dekat tempat kerja.
+ Imbangan untuk 1 hari itu terhadap kerja, projek yang diamanahkan, pembacaan motivasi diri dan membaca 'buku Optometri'.
+ Mesti dapat belajar sesuatu yang baru.
+ Diskus dengan saya tentang kes pelanggan.
.
Saya keluarkan pula carta alir yang saya buat, berikan pada Hanun ;
.
Saya keluarkan pula carta alir yang saya buat, berikan pada Hanun ;
"Kalau nak yakin dengan power yang kita bagi pada pelanggan, Hanun ikut carta ini."
Sebenarnya saya dah ajar. Cuma Hanun mungkin perlu cara mudah nak ingat. Saya tunjukkan teknik yang lain pula.
Harap lepas ni lebih konfiden!
Kalau tak boleh juga, saya akan ajar teknik yang lain pula.
Mendorong, mengajar dan percaya akan bakat seseorang sebenarnya boleh digilap, telah menjadi budaya Rizal Optometris.
Budaya dan nilai menjadi nadi kekuatan sesebuah syarikat. Ia bergantung kepada pemimpin untuk mencorakkannya.
Tajuk dekat atas : Ini bukan budaya Rizal Optometris.
Shahrizal Redwan
CEO, Rizal Optometris
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Jom Kongsi Pendapat Anda: